Mot Cardiff och Derby med Harry 27 – 31 augusti 2004

Det var nästan att vi inte kom iväg från Göteborg. Tåget till Köpenhamn skulle gå 11:40 men klockan 11:39 säger dem i högtalaren att tåget är försenat med ca. 50 minuter. Jag kollade direkt när nästa tåg skulle gå och alternativa transporter. Vi gick till infon och fick vänta ca. 10 minuter i kö, sedan fick vi veta att tåget var stående i Trollhättan på grund av att annat tåg hade krockat med en lastbil. Och att buss var på väg att hämta passagerarna. Det skulle bli minst 3 timmars försening.

Det skulle gå buss till Kastrup 12:00 och klockan var 11:58. De 500 meterna till bussen sprang vi på bra OS tid. Dörren stänges efter oss i vi var i väg. Från Köpenhamn åkte vi till Bristol med Easyjet, sedan övernattade vi på Holiday Inn express vid tågstationen. Tittade lite på nattlivet, några öl men inget speciellt.

Dagen efter tog vi tåget vid 12 tiden till Cardiff. Tågstationen i Cardiff ligger precis utanför Millenium stadium. Vi passade på och promenerade lite runt innan vi åkte med ett lokaltåg till Ninian Park. Vi skulle hämta våra biljetter i kassan, men det var svårt att hitta rätt kassa och trängas genom alla Cardiff supportrar, så jag lämnade Harry utanför ingången till bortasupportrarna och letade rätt på biljetterna. Harry blev påhoppad av 4 säkerhetsvakter som ville veta om han hade biljett. Sedan kom 5:e personen och redde ut allting.

Vi fanns med på VIP listan. Så när jag kom tillbaka med biljetterna så fick vi eskort inn på stadion. Inne träffade vi Nic Mansfield och Smudge. Vi satt med Smudge under matchen. När Gifton gjorde målet dansade de framför oss. Gifton hade precis blivit pappa kvällen innan så det var extra festligt.

I andra halvlek hade Cardiff flera chanser att göra mål men vi lyckades värja målet med skicklighet och lite tur också, med det var nervöst. Vilken glädje när domaren blåste av.

Det var snabba ryck direkt ut till supporterbussen och i väg mot helig mark “Stoke on Trent” Vi körde direkt och det tog ca 3 timmar. Vi tog farväl av våra vänner på parkeringen utanför Britannia stadium och promenerade upp till Holiday Inn. Mycket fina rum. Sedan blev det sen middag på Harvester. Dagen efter åkte vi med buss in till Hanley center. Flesta affärer var öppna, men inte Stokebutiken. Det blev besök på KFC och många affärer besökta, mest för att titta. Vi tog sedan taxi till White Lion, där vi träffade flera Stokies och det blev några öl, sedan promenerade vi nästa pub Beehive och träffade några vänner där. Ägaren har köpt en ny pub i Stoke centrum med 12 rum, och sa att vi skulle kontakta honom om vi ville ha billig och bra övernattning i framtiden.

Vi hade bestämt en träff med våra vänner i Tean, ett litet samhälle söder om Stoke, där vi är hedersmedlemmar. Det blev många öl och snapsar, tror de hade karaoke också?? Mycket fotbollssnack. Dagen efter satt jag på rummet till ca 14:00 och tittade på foboll i TV, Harry åkte in till stan och handlade i affärer. Vid 15:00 åkte vi till butiken på Britannia. Jag handlade 2 tröjor, väldigt snygga, det är de väl allihopa! Sedan åkte vi till Birches head och åkte med supportrarna därifrån med buss, efter några öl. Vi blev av misstag placerade i familjeläktaren, med vi hade en fantastisk vy över planen. Matchen var tråkig och Stoke gjorde flera misstag, sedan blev det en fars när vi gjorde mål, spelarna rusade ut mot långsidan och jubilerade, samtidligt som Derby rusade mot Ed i målet och de gjorde mål också, allt detta för ingenting då domaren stod i andra målet och pratade med Derby målvakten. Vi fattade ingenting. Men vi fick vad vi kom för. I sista sekunden gör vi mål, och matchen är slut. Vi trodde inte våra egna ögon. Folk stod länge på läktarna och jubilerade. Det var otroligt. Man är van genom åren att Stoke har inte haft marginalerna på sin sida, men nu hade vi kammat full pott på vår resa.

Vad kostade den? Spelar ingen roll, det går inte att prissätta en sådan upplevelse. Vi gick till Delilahs bar och snackade lite med folket, men sedan somnade vi tidigt efter att ha väntat och väntat på att Sky skulle visa någonting på TV men det kom inget. Tisdag morgon tidig avresa till Stoke station och med tåget via Birmingham till Stansted. Sedan Ryanair till Göteborg. Fortfarande tänker man på dessa otroliga segrar, de sitter på näthinnan. Då var det bara att passa på och boka nästa resa, då man kände sig ganska varm. Gick in på Ryanair hemsida och köpte flygbiljett till London 19/10 för att se Stoke möta West Ham. Totalpris för flygbiljetten 355:-.  Så man kan säga: Fortsättning följer
Stoke alltid Stoke och inget annat

Viglundur Gislason (Villie) och Harry Hjaernested

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.